نحوه ناديده گرفتن رفتار:
انتخاب پیامد:
روش استفاده از اتاق خلوت:
نكات زير را در استفاده از اتاق خلوت به والدين گوشزد كنيد:
مدیریت رفتار در موقعیت های خاص :
مراقبت والدین از خودشان:
در مورد نحوه ی مراقبت از خود به آنها اينگونه آموزش دهيد:
« تقويت عملكردهاي تكاملي كودكان ».
سرشت كودك:
اعتماد به نفس:
مديريت خشم
بروز و نشان دادن عصبانيت:
فيزيولوژي خشم:
والدين چه مي توانند بكنند؟.
كسب مهارت هاي حل مسئله.
مهارت هاي حل مسئله را به كودكتان بياموزيد؟.
به شوخي گرفتن.
به بچه ها بياموزيد كه چه انجام دهند.
حرف زدن با خود (Self Talk) 80
تشويق به نوشتن احساس دروني.
نكات كلي كه والدين در مواقع خشم و عصبانيت كودكان بايد به آن توجه داشته باشند:
آموزش توالت رفتن.
روش آموزش توالت را به والدين آموزش دهيد
در مرحله آموزش توالت نكات زير را در نظر بگيريد:
« مديريت مشكلات رفتاري خاص».
كج خلقي.
در مورد نحوه مديريت كج خلقي كودك به والد آموزش دهيد:
مشكلات رفتاري هنگام غذا خوردن.
به والدين در مورد نحوه مديريت رفتار كودك به هنگام غذا خوردن آموزش دهيد:
مشكلات لباس پوشيدن.
مشكلات خوابيدن.
به والدين در مورد نحوه مواجهه با مقاومت كودك براي رفتن به رختخواب آموزش دهيد.
به والدين در مورد نحوه ی مواجهه با مشكل كودك در بخواب رفتن آموزش دهيد:
مورد مواجهه با مشكل بيدار شدن مكرر كودك در خواب به والدين آموزش دهيد:
دروغگوئي.
رقابت خواهر و برادرها
به والدين در مورد نحوه آگاه سازي كودك بزرگتر پيش از تولد كودك جديد آموزش دهيد:
توصيه هاي مربوط به زمان تولد:
توصيه هاي مربوط به كودكان بزرگتر:
عادات خاص و خودارضائي.
در خصوص نحوه مواجهه با عادت هاي كودكان به والدين آموزش دهيد:
« مشكلات تحصيلي».
اضطراب مدرسه.
توصيه هاي مربوط والدين در موارد اضطراب مدرسه:
امتناع از مدرسه.
توصيه هائي براي والدين:
اضطراب امتحان.
انواع اضطراب امتحان.
نشانههای اضطراب ناتوانکننده:
عوامل بوجود آورنده ي اضطراب امتحان:
نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان:
توصيه هائي براي والدين:
آنچه كارشناسان بهداشت روان مي توانند براي اين كودكان يا نوجوانان انجام دهند:
حساسيت زدايي منظم
ايمن سازي در مقابل استرس امتحان.
آموزش مهارتهاي مطالعه.
مقابله با باورهاي غير عقلاني و غير منطقي.
پرخاشگري در مدرسه.
عوامل زمینه ساز در پرخاشگری کودکان.
خشونت در رسانه ها
توصيه هائي براي والدين در برخورد با خشونت ناشي از رسانه ها:
خشونت در در مدارس..
با کودکان پرخاشگر چگونه رفتار کنیم؟.
توصيه هائي براي والدين:
كودكان ناسزاگو.
علت ها
توصيه هائي براي والدين:
« آموزش مهارت هاي زندگي».
« نوجواني و بلوغ ».
تغييرات بيولوژيك:
تغييرات شناختي:
چالش هاي روانشناختي:
چالش هاي اجتماعي:
آموزش راجع به مسائل جنسي.
توصيه هائي براي والدين درگفتگو با كودك و نوجوان درمورد رفتار و روابط جنسي: 123
« مداخله در حوادث و بلايا».
استر س..
بحران.
انواع بحران.
واکنش های کودکان ونوجوانان به استرس..
واکنش کودکان ونوجوانان بعد از وقوع حوادث آسيب زا
واکنشهای طبيعی.
واکنش های فوری..
واکنش های شايع پس از واقعه آسيب زا
مشکلات خواب وکابوس:
اختلال استرس پس از سانحه:
نحوه ی مواجهه با بحران.
كودكان را از والدين شان جدا نكنيد
امكانات بازي و سرگرمي را براي كودكان فراهم سازيد
نحوه ی مواجهه با بحران در مدرسه.
«سوگ كودكان».
تعريف سوگ..
كودكان چه دركي از مفهوم مرگ دارند؟.
مراحل سوگ..
چهار مرحله سوگ عبارتند از:
سوگ پيچيده چيست؟.
چگونه می توان به کودکان کمک کرد تا با مرگ عزيزانشان کنار بيايند و مراحل سوگ را با کمترين مشکل طی کنند؟
توصيه هاي لازم براي والدين.
آموزش روان شناختي در اختلالات روان پزشكي كودكان.
« اصول كلي آموزش روان شناختي در اختلالات روان پزشكي كودكان».
به دقت به صحبتهاي والدین گوش دهيد
در مورد مشكل موجود اطلاعات صحيح ارائه نمائيد
وعده هاي غير واقعي در مورد بهبود بيماري به والدین ندهيد
به والدین در مورد اينكه چه نكاتي را در مراقبت از كودك شان در نظر بگيرد آموزش دهيد 139
اختلالات نافذ رشد
اوتيسم:
مدل دارو درماني:
مدل اختلال عملکرد عصب شناختي:
مدل رابطه تسهيل شده:
رفتار درماني:
آنچه والدين در مواجهه با كودك اوتيستيك بايد بدانند:
اطلاعات در مورد علائم
اطلاعات در مورد علل بيماري..
« اختلال بيش فعالي نقص تمركز».
علايم و مشخصات باليني. 142
فعاليت و تحرك زياد: 142
رفتار تكانشي: 143
مشكل توجه و تمركز: 143
علت اختلال بيش فعالي - كم توجهي چيست؟.
آينده اين كودكان:
درمان.
درمان دارويي:
اختلال نافرمانی مقابله ای..
نشانه شناسی:
جدول 1 ملاک های تشخیصی اختلال بی اعتنایی مقابله ای..
اختلال سلوک..
نشانه شناسی.
جدول 2- ملاک های تشخیصی اختلال سلوک..
نیرنگ یا دزدی..
راهکارهای درمانی:
آنچه بايد والدين بدانند:
اختلالات یادگیری..
تعاریف ناتوانی های یادگیری: 154
انواع ناتوانیهای یادگیری : 155
ناتوانی در خواندن : Dyslexia. 155
ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia. 155
ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia. 155
پدیده های قابل مشاهده 158
چرا مهم است كه اختلالات يادگيري را تشخيص دهيم؟. 159
شيوع: 1
درمان اختلالات یادگیری:
آنچه بايد والدين بدانند:
اختلال زباني خاص:
لالـي انتخابي:
درمان:
آنچه بايد والدين در مورد لكنت بدانند:
«اختلالات خلقي».
اختلال افسردگي اساسي.
اختلال افسرده خوئي.
اختلال دو قطبي.
مهمترين نشانه هاي اختلال دو قطبي در كودكان عبارتند از:
اختلال دو قطبي در نوجوانان ممکن است با نشانه هاي زير همراه باشد.
درمان:
آنچه والدين در مواجهه با كودك مبتلا به اختلال خلقي بايد بدانند:
اطلاعات در مورد علائم
اطلاعات در مورد علل بيماري..
« اختلالات اضطرابي».
اختلال اضطراب جدايي.
درمان:
در مورد نكات زير در مورد كودكاني كه از اضطراب جدايي رنج ميبرند به آموزش دهيد:
اختلال اضطراب فراگير:
فوبيا ها:
در مورد كودكاني كه مشكل اضطرابي دارند به والد آموزش دهيد كه:
« اختلالات دفعي».
شب ادراری..
شيوع.
طبقهبندي..
علت شناسي.
تأخير رشدي..
عوامل ژنتيكي.
فاكتورهاي رواني ـ اجتماعي.
درمان:
علت اين بيماري چيست؟.
درمان:
آينده اين كودكان چگونه است؟.
« اختلال تيك».
تقسيم بندي:
اختلالات مرتبط يا همراه:
در صورت وجود اختلال تيك به والدين در خصوص موارد زير آموزش دهيد:
اختلال وسواس..
روش هاي بهبود عملكردهاي تكاملي.
مهارتهاي حركتي.
تقويت مهارتهاي دستي:
تقويت كنترل ادرار:
تقويت مهارتهاي گفتاري:
تقويت رشد اجتماعي:
منابع.